تلویزیون شهری

تلویزیون شهری

تلویزیون شهری به تابلو های غول پیکری گفته می شود که در سطح شهر بیشتر در اتوبان ها ، کنار چهار راه ها ، پارک ها ،بزرگراه ها ، و استادیوم های ورزشی دیده میشود که بر روی پایه یا همان دکل های بزرگ نصب می شود ، نحوه نمایش تصویر در این تلویزیون ها به دین صورت است که تصاویر ویدیویی را به صورت رنگی پخش می کند . اجزای تشکیل دهنده تلویزیون رنگی مکعب های با ابعاد حدود 1 متر در 1 متر میباشد که به نام کابینت شناخته میشود که این کابینها در کنار یکدیگر یک تلویزیون شهری را پدید می آورند . هریک از کابینتها وظیفه نمایش قسمتی از تصویر اصلی را به عهده دارد. البته باید توجه داشته باشیم که هر کدام از کابینتها خود از اجزای کوچکتری به نام ماژول LED تشکیل شده اند . ماژول LED به شکل بلوک های مربع و یا مستطیل می باشند . و با قرار دادن این بلوکها در کنار یکدیگر کابینتها به وجود می آورند.

لامپهای کوچک که به نام LED مشهور هستند اجزای تشکیل دهنده ماژول LED می باشند .تولید LED ها در کارخانه های ساخت قطعات الکترونیکی و از مواد نیمه هادی صورت میگیرد که رنگهای متنوعی نیز در ساخت این LED ها به کار می رود. رنگهای مورد استفاده در LEDها سبز ، قرمز، آبی ، سفید و زرد میباشد .

پیوند PN اصطلاحی است که به LED ها تعلق دارد و دلیل آن نیز از پیوند دو نیمه هادی نوع P و نوع N در LED ها است . پیوند PN فقط میتواندیک رنگ تولید نماید. برای تولید سایر رنگ ها در تلویزیون های شهری از ترکیب رنگهای دیگر LED با رنگ های اصلی قرمز ، سبز و آبی استفاده می شود . پیکسل که کوچکترین جزء تصویردر تلویزیون شهری می باشد شامل سه یا چهار LED با رنگ های اصلی است .

تلویزیون های شهری از نظر ساختار پیکسلی به دو دسته تقسیم میشوند

که شامل RGB و 2RGB می شود

در نوع RGB هر پیکسل دارای LED های سبز، قرمز ، و آبی است. ولی در نوع 2RGB هر پیکسل از دو LED قرمز ، یک LED سبز و یک LED آبی تشکیل میشود . نوع 2RGB در شرایط خاصی می تواند بین دو پیکسل واقعی در تصویر ، یک پیکسل مجازی تولید کرده و در بالا بردن کیفیت تصویر نقش مهمی را ایفا کرده و کیفیت را به نحوه باور نکردنی بالا ببرد . تلویزوین های شهری دارای کیفیتهای متفاوتی هستند و دلیل این امر وجود فاصله های متفاوت در بین پیکسل ها می باشد به دین صورت که هر یک از پیکسل ها می توانند فاصله مشخصی تا پیکسل های مجاور خود داشته باشند. Dot Pitch دات پیچ به فاصله بین پیکسل ها در ماژول گفته می شود . واحدی که دات پیچ توسط آن اندازه گیری و محاسبه می شود میلی متر است و نشان دهنده فاصله از مرکز تا مرکز دو پیکسل مجاور است . دات پیچ با حرف P و به دنبال آن عدد فاصله بر حسب میلی متر نمایش داده می شود . به عنوان مثال P12 نشان دهنده این است که فاصله مرکز تا مرکز دو پیکسل مجاور 12mm است .

تلویزیون های شهری از نظر کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند

  1. Outdoor
  2. Indoor
  1. تلویزیون های Outdoor کاملا ضد آب هستند و مقداری ضد ضربه اند و همچنین دارای آفتاب گیر روی هر پیکسل میباشند که این خود باعث نمایش بهتر تصویر در نور آفتاب می باشد. به دلایل ذکر شده از این تلویزیون ها بیشتر در فضا های باز شهری استفاده میشود فضاهایی مانند چهار راه ها ، بزرگراه ها ، فرودگاهها ، پارک ها و مصلی ها. پ
  2. تلویزیون های Indoor فاقد مزایای ضد آب بودن هستند و در بیشتر مواقع فاقد آفتاب گیرند و از آنها بیشتر در فضاهای بسته استفاده میشود مثل استادیوم های ورزشی ، سالن های کنفرانس ، سالن های آمفی تئاتر ، سالن فرودگاهها ، سالن مترو و استادیو ها.

تلویزیون های فول کالر از نظر نحوه راه اندازی نیز به دو دسته تقسیم میشوند

  1. Online
  2. Offline.
  1. یک عدد کامپیوتر شخصی برای راه اندازی نوع آنلاین این تلویزیونها مورد نیاز است. برای ساخت تلویزیونهایی با ابعاد بزرگ از این مدل استفاده میشود. در این نوع از تلویزیون ها به نحوی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون شهری نقش مانیتور کامپیوتر را بازی می کند و برای نمایش فیلم و تصاویر ، کامپیوتر باید به طور مداوم روشن بماند . هزینه ساخت تلویزیون های آنلاین نسبت به ابعاد و مدل مشابه آفلاین آن به مراتب بیشتر است . پ
  2. در نوع آفلاین از بردهای کنترلی خاصی جهت راه اندازی این تلویزیونها استفاده می شود که برای برنامه ریزی به کامپیوتر احتیاج دارند و برای ادامه کار و پخش فیلم به طور مستقل کار می کنند . هزینه تمام شده تلویزیون ها آفلاین نسبت به ابعاد و مدل مشابه آنلاین به مراتب کمتر و همچنین ساخت این مدل ساده تر است ولی عیب آن این است که در ابعاد خیلی بزرگ قابل اجرا نمی باشند .

مطالب فوق معلوماتی عمومی و نه چندان تخصصی راجع به تلویزیون های شهری فول کالر است که اطلاعات اولیه ای برای تهیه و خرید یک تلویزیون شهری یا تابلو فول کالر را در اختیار شما خواننده عزیز قرار می دهد



تاریخ آخرین بروز رسانی :یکشنبه - 25 مرداد 1393 - 12:13 ..::.. تعداد بازدید این صفحه : 1962
نقشه سایت    RSS