پالایشگاه گاز خانگیران

پالایشگاه گاز خانگیزان که نام اصلی آن پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد می باشد امروز مشعلی بر جاده ابریشم است و در زمینه تولید گاز همچون نگینی از الماس در حال نورافشانی می باشد .
6 استان کشور عزیزمان ایران توسط این پالایشگاه تامین میگردد.
در 180 کیلومتری شمال شرق شهر مشهد تاسیسات عظیم شرکت تولید گاز به نام پالایش گاز شهید هاشمی نژاد را میتوان به نظاره ایستاد .
سال 1331 اولین فعالیت جهت کشف گاز در این منطقه به وقوع می پیوندد و در سال 1341 اولین چاه به مخزن گاز شیرین شوریجه ختم می شود و نوید طرح و اجرای تاسیسات گاز در این منطقه محروم معنا پیدا می کند . تاسیسات نم زدایی مرحوم جمالی نیا باتامین خوراک از مخزن گاز شوریجه در سال 1352 به بهره برداری میرسد و لوله 16 اینچی وظیفه گاز رسانی به مناطق محدودی را به عهده دارد .
کشف مخزن مستعد و بزرگ مزدوران در عمق 3700 متری زمین شهرتی جهانی به منطقه خانگیران می بخشد . مخازن گازی منطقه خانگیران سرخس شامل 3 مخزن گاز شیرین با استعداد باقیمانده تولید 17 میلیارد متر مکعب و یک مخزن گاز ترش عظیم با استعداد باقیمانده تولید 300 میلیارد متر مکعب می باشد .
پالایشگاه خانگیران با 6 حلقه چاه شروع به کار میکند که بهره برداری از 3 حلقه چاه از منابع گاز شیرین خانگیران در سال 1352 ودر سال 1362 بهره برداری از مخزن گاز ترش مزدوران کار خود را آغاز می کند . مخزن گاز ترش مزدوران حاوی 5/3% گاز بسیار سمی و خطرناک هیدروژن سولفوره (H2S) و 5/6% گاز دی اکسید کربن (CO2) میباشد . و مشابه این مخزن تعداد محدودی در حجم بالای تولید درسطح جهانی فعال است. تولید موفق و بی خطر از این مخزن یکی از افتخارت متخصصین و کارشناسان این واحد می باشد
سال 1354 عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران آغاز ودر سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی برای مدتی متوقف می گردد و در نهایت با یک وقفه سه ساله در ایام ا... دهه مبارک فجر سال 1362با حضور پربرکت ریاست محترم جمهور حضرت آیت ا... خامنه ای در منطقه خانگیران شعله های سرکش آتش از مشعل پالایشگاه به آسمان سر می کشد



تاریخ آخرین بروز رسانی :جمعه - 2 شهریور 1393 - 22:56 ..::.. تعداد بازدید این صفحه : 2087
نقشه سایت    RSS